آموزش حوزه کار و تامین اجتماعی

طب کار چیست و عدم اقدام کارفرما در این زمینه چه تبعاتی دارد؟

✅ پاسخ از محمد کاظمی کارشناس رسمی دادگستری در حوزه روابط کار و کارگری و بیمه های اجتماعی :

تمامی کارگران بایستی توانایی و قابلیت جسمی و ‌‌روحی مناسب را جهت انجام کاری که کارفرما به ایشان ارجاع می نماید ، داشته باشند .
لذا وفق مقررات ، تمامی کارفرمایان مکلفند قبل از استخدام و بکارگیری نیروی کار خود ، نسبت به انجام آزمایشات پزشکی قبل از استخدام شخص مورد نظر از طریق مراکز درمانی و آزمایشگاهی مربوطه تحت نظر سازمان تامین اجتماعی ، اقدام نمایند ، تا از وضعیت سلامت جسمی و روحی شخص مطلع و با آرامش خاطر وی‌را جذب و شغل مد نظر را به وی ارجاع نمایند .
چنانچه اگر به هر دلیل کارفرمایان در این مورد تعلل نمایند و شخصی بیماری زمینه ای داشته باشد و کار مرجوع برای وی فرسایشی بوده ، به طوری که بیماری شخص در اثر کار مرجوع تشدید پیدا نماید یا شخص دچار حادثه گردد ، سازمان تامین اجتماعی تا ۱۰ سال تمام هزینه هایی را که شخص از بیمه استفاده نموده شامل تمام هزینه های درمان ، بستری ، دارو و …. و خدای نکرده در صورت حادثه منجر به از کارافتادگی یا فوت شخص در اثر تشدید بیماری ، هزینه هایی که به عنوان مستمری از کارافتادگی و یا بازماندگان به کارگر مربوطه یا خانواده وی پرداخت می نماید ، عینا از کارفرما اخذ و وفق ماده ۵۰ قانون از کارفرما وصول می نماید.

❇️جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید در روزهای یکشنبه از ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۳
به کارشناس و مشاور حوزه روابط کار و تامین اجتماعی در دفتر اتحادیه ٫ مراجعه نمایید.

☎️ +98 21 9101 4099

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *