مصاحبه ها

مصاحبه آقای شاهگلدی با روزنامه دنیای اقتصاد – رشد انفجاری صادرات لوستر به روسیه

 قاچاق کالا در بسیاری از حوزه‌ها به شکل‌های مختلف انجام می‌شود. اما در صنعت لوستر متفاوت است و با وارد کردن قطعات کوچک به کشور محصول نهایی مونتاژ شده و وارد بازارها می‌شود. امروزه لوستر یکی از مهم‌ترین عناصر نورپردازی در محیط‌های مختلف خانه، اداری و تجاری و همچنین اماکن بزرگ است. البته لوستر کالایی است که در کنار تنظیم نور محیط‌های زندگی، نقش افزایش زیبایی دکوراسیون را نیز ایفا می‌کند. جعفر شاه‌‌‌گلدی عضو اتحادیه لوستر‌سازان تهران در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌اقتصاد» جدید‌ترین شرایط این صنعت را تشریح و در مورد شکل متفاوت قاچاق در این حوزه صحبت کرد.

درخواست کمک برای افزایش صادرات

وی در خصوص وضعیت صادرات این محصول نیز گفت: در شرایطی که در طول سال‌های اخیر بیشتر بازارهای کشور درگیر رکود بوده و خرید و فروش مناسبی به دلیل کاهش قدرت مصرف‌کننده و همچنین افزایش تورم انجام نمی‌شود، تولیدکنندگان صنعت لوستر از حاکمیت تقاضای کمک به بخش خصوصی برای افزایش سهم بازارهای صادراتی را دارند. البته بسیار واضح است که کشور ما در شرایط تحریم قرار دارد و با این وضعیت انتظار افزایش صادرات موضوع غیر‌منطقی خواهد بود. در این شرایط صنعتگران و تولیدکنندگان ایرانی مجبور هستند کالای خود را با نام کشورهای دیگر وارد بازارهای بین‌المللی کنند که این به سود آنها نیست.

این تولیدکننده لوستر ادامه داد: یکی از مسیرهای مهمی که می‌توان به این موفقیت رسید حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی است که متاسفانه صنعتگران و تولیدکنندگان ایرانی سال‌هاست در این خصوص مشکلات بزرگی دارند. حضور در این نمایشگاه‌ها هزینه‌های بسیار سنگینی برای تولیدکننده بخش خصوصی دارد و متاسفانه هیچ‌گونه حمایت دولتی در این خصوص وجود ندارد. کشورهای همسایه تسهیلات زیادی در اختیار تولیدکنندگان بخش خصوصی برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی قرار می‌دهند و حمایت‌های دیگری نیز در این خصوص دارند اما صنعتگران ایرانی در این عرصه‌ها تنها هستند.

وی به یکی از مشکلات این صنعت اشاره کرد و ادامه داد: در تابستان‌های چند سال اخیر و خصوصا امسال به دلیل قطعی‌های مکرر برق خسارت‌های زیادی متحمل شدیم. امیدواریم برای سال آینده چاره‌اندیشی و فکر اساسی در این خصوص وجود داشته باشد که تولیدکننده با آسیب کمتری مواجه شود. البته انتظار می‌رود در زمستان هم درگیر قطعی گاز باشیم که این هم مشکلات صنعتگران را افزایش خواهد داد. در شرایطی که ما از تولیدکنندگان بزرگ گاز در دنیا هستیم، چرا باید کارخانه‌های تولیدی ما با قطعی آن مواجه شوند که باعث کاهش تولید شود؟

قاچاق از طریق مونتاژ

عضو اتحادیه لوستر‌سازان تهران سپس به موضوع قاچاق کالا پرداخت و گفت: در بحث قطعه‌سازی موضوعی که به‌‌‌شدت تولیدکنندگان داخلی را نگران کرده، واردات قطعات برای مونتاژ کالای لوستر قاچاق در کشور است. میزان این کالای قاچاق به صورت دقیق مشخص نیست اما به این دلیل که برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد مشکل می‌کند تقاضا داریم که با آن برخورد شود. البته ما واردات قانونی لوستر را هم داریم که قطعا با واردات نیز مشکلی نداریم اما با توجه به توانمندی‌های تولیدکنندگان ایرانی در ساخت کالای با‌کیفیت، واردات آن به نوعی هدر دادن منابع ارزی کشور خواهد بود. وی به قطعه‌سازی پرداخت و اضافه کرد: در خصوص قطعه‌سازی، ما فقط تولید آویزهای کریستال لوستر را نداریم که آن هم به این دلیل است که صرفه اقتصادی ندارد. مابقی قطعات در کشور تولید می‌شود و به این ترتیب ما تولیدکننده کالایی هستیم که تقریبا ۸۵‌درصد از مواد اولیه آن در داخل کشور تولید می‌شود.

افزایش صادرات به روسیه

شاه‌گلدی مقاصد صادراتی لوستر ایرانی را تشریح کرد و ادامه داد: بیشتر کشورهای منطقه و حتی برخی از کشورهای اروپایی خریدار لوستر ایرانی هستند.  در میان کشورهای همسایه ترکیه مشتری خوبی است که هم کالای نهایی و هم قطعات را از ما خریداری می‌کند. البته روسیه هم از قبل مشتری لوستر ایرانی بود اما در حال حاضر حجم کالای ایرانی که بعد از تحریم علیه روس‌ها وارد این کشور می‌شود افزایش چشمگیری داشته است. کشورهای دیگر مانند قزاقستان، گرجستان، آذربایجان، عراق و افغانستان نیز از مقاصد بالقوه صادراتی لوستر ایران هستند. البته کشور چین رقیب بزرگ ایران برای صادرات به این کشورهاست و حجم کالای صادراتی آنها بسیار بیشتر از ایران است. نگرانی که در این خصوص وجود دارد این است که اگر دولت حمایت‌های کافی از تولیدکنندگان خود نداشته باشد، همین میزان کم صادرات نیز به‌زودی از بین خواهد رفت.

مزایای شهر فروشگاهی لوستر

وی در ادامه به موضوع تاسیس شهر فروشگاهی لوستر اشاره کرد و گفت: اتحادیه لوستر از مدت‌ها پیش به دنبال احداث مجتمع بزرگی تحت عنوان «شهر فروشگاهی لوستر» است. کاری که چین از سال‌ها پیش انجام داده و مزایای زیادی برای آنها داشته است. این کار تحول بزرگی را برای صنعت لوستر ایران رقم خواهد زد. اما متاسفانه این پروژه با سرعت مناسبی پیش نمی‌رود که دلیل آن هم برخی عدم‌همکاری‌ها با اتحادیه بوده است.

جعفر شاه‌‌‌گلدی در پایان گفت: اگر دولت زمین مناسبی در این خصوص در نظر بگیرد سرعت انجام آن افزایش خواهد داشت. با احداث این شهر فروشگاهی، صنعتگران ایرانی تولیدات لوستر خود را در معرض دید قرار داده و به این ترتیب مشتری‌های داخلی و خارجی شرایط بهتری برای خرید خواهند داشت. از سوی دیگر این کار باعث خواهد شد قیمت تمام‌شده کالا به دلیل افزایش رقابت، با کاهش مواجه شود. بنابراین احداث شهر لوستر می‌تواند مزایایی برای تولیدکننده و مصرف‌کننده داشته باشد.

لینک خبر: رشد انفجاری صادرات لوستر به روسیه
https://donya-e-eqtesad.com/بخش-شرکت-ها-104/4031318-رشد-انفجاری-صادرات-لوستر-به-روسیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *