اخبار

مصاحبه ها

مصاحبه آقای منافی با روزنامه دنیای اقتصاد – راهکارهای کاهش آسیب رکود، به بازار صنعت لوستر

جلسه چاره‌اندیشی فروشندگان لوستر منطقه بازار ۱۵ خرداد و خیابان وحدت اسلامی تهران که قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازار فروش لوستر ایران است (با بیش از ۲۰۰ فروشگاه و فضای ۹‌هزار مترمربع)، برای خروج این بازار از رکود با حضور برخی از فروشندگان، رئیس و نایب رئیس اتحادیه این صنعت لوازم خانگی برگزار شد. در این جلسه به موارد کوتاه‌مدت و بلندمدت برای بهبود فضای بازار و نهایتا خروج نسبی این صنف از رکود پرداخته شد و بر اعتماد‌سازی برای خریدار با ارائه خدمات پس از فروش مناسب، افزایش کیفیت کالا و همچنین فروش اقساطی با کمک شبکه بانکی کشور، به عنوان راهکارهای اساسی این معضل تاکید شد.

به دنبال فروش اقساطی

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوستر در خصوص شرایط این صنف لوازم خانگی با روزنامه «دنیای‌اقتصاد» گفت‌وگو کرده و رکود بازار را مانع بزرگی برای تولیدکنندگان عنوان کرده است. حمیدرضا منافی در خصوص خرید و فروش در این بازار گفت: متاسفانه بسیاری از بازارها در رکود قرار دارند و خصوصا کالای لوستر که برخی به دید تزئینی به آن نگاه می‌کنند را نیز شامل می‌شود. جلسه امروز مربوط به وضعیت منطقه بازار ۱۵ خرداد و خیابان وحدت اسلامی به عنوان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بازار فروش در کشور بود. خروجی این جلسه به اینجا ختم شد که برای خروج کوتاه‌مدت و خصوصا روزهای پایان سال این بازار از رکود، برخی آیتم‌ها مانند تبلیغات مستمر و فراگیر در دستور کار قرار گیرد.

وی در مورد شرایط فروش اقساطی به عنوان راهکاری برای خروج از رکود بازار نیز گفت: روی این موضوع نیز صحبت و تبادل نظر شده و قرار شد به‌زودی از کارشناسان فروش اقساطی کمک فکری و مشورتی دریافت کنیم تا بتوانیم سیاست‌های فروش مناسب برای مصرف‌کننده را ایجاد کرده و با اعتمادسازی بیشتر و افزایش کیفیت کالا، شرایط بازار را مناسب‌تر کنیم. این فروش اقساطی با توجه به شرایط اقتصادی کشور متغیر خواهد بود و سعی خواهد شد در فصل‌های مختلف جشنواره‌های فروش نیز ایجاد شده تا با توجه به شرایط قدرت خرید مصرف‌کننده وضعیت رکود بازار بهبود یابد.

حمیدرضا منافی با اشاره به این موضوع که عمده شکایت‌ها در خصوص عدم‌مرجوع شدن کالا توسط برخی از فروشندگان است گفت: در اتحادیه تاکید داریم فروشندگان برای احترام بیشتر به مشتری باید تا ۴۸ ساعت پس از فروش، کالای فروخته‌شده را مرجوع کنند. البته فروشندگان به موضوع خدمات پس از فروش نیز اهمیت می‌دهند اما درصدد هستیم این موضوع را نیز تقویت کنیم چرا که با توجه به شرایط امروز، برای فروش بهتر باید به سمت مشتری‌مداری و افزایش کیفیت کالا برویم. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوستر در پایان گفت: قیمت مناسب، اعتماد‌سازی برای مصرف‌کننده، خدمات پس از فروش قدرتمند، تبلیغات مفید، موثر و مستمر و همچنین تنوع در ساخت، از جمله مهم‌ترین بخش‌ها و مولفه‌های بهبود وضعیت بازار هستند.

انتقاد از عملکرد ضد قانون تجارت

در ادامه این جلسه مریم شهبازی نایب رئیس اتحادیه لوستر در خصوص فضا و شرایط این بازار گفت: سال‌های قبل که فضای مجازی نبود، مردم از سراسر کشور به بازار ۱۵ خرداد و وحدت اسلامی مراجعه می‌کردند اما حالا با تغییر مدل‌های فروش شرایط عوض شده و سهم بازار سنتی کاهش داشته است. به همین دلیل باید تغییر نگرش داد و با مدرن کردن شیوه‌های فروش سهم بازار را حفظ کرد.

وی با تاکید بر اینکه اتحادیه تاسیس و ایجاد شهر لوستر را آغاز کرده و این عاملی برای بهتر شدن تولید و میزان فروش خواهد بود گفت: آموزش فروش اهمیت بسیار زیادی دارد و ما در اتحادیه به این موضوع توجه زیادی خواهیم داشت. البته برند‌سازی این بازار قدیمی فروش لوستر در تهران نیز مدنظر است و با توجه به موضوعاتی مانند افزایش کیفیت کالا، قیمت مناسب نسبت به سایر رقبا و همچنین تبلیغات مستمر و گسترده، می‌توان امیدوار بود که در آینده این بازار مهم فروش لوستر حفظ شده و صنعتگران این حوزه نقش پررنگ‌تری در خصوص ایجاد ارزش افزوده تولید و صنعت داشته باشند.

مریم شهبازی در پایان از شیوه فروش کالا و به‌خصوص لوستر در برخی سراها و شهرهای فروشگاهی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه برخی سراها و شهرهای فروشگاهی لوازم خانگی با تبلیغات غیر‌واقعی اقدام به فروش کالا می‌کنند که این مدل فروش کاملا ضد قانون تجارت است و باعث می‌شود فروشندگان دیگر آسیب‌های زیادی متحمل شوند. بنابراین از سیاستگذاران انتظار می‌رود به این مدل فروش غیر‌استاندارد ورود کنند و مانع از ضرر و زیان بیشتر مالی فروشندگان بازار شوند. در پایان این جلسه نیز تعدادی از تولیدکنندگان و فروشندگان لوستر صحبت کرده و خواستار ایجاد تغییر و بهبود شرایط فعلی بازار شدند.

لینک خبر:
https://donya-e-eqtesad.com/بخش-شرکت-ها-104/4042886-راهکارهای-کاهش-آسیب-رکود-به-بازار-صنعت-لوستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Sidebar
لطفا توضیحات مورد نظر خود را وارد کنید